Keltainen tupa, perunaton maa. Osa 4- Tessutellen tulevaisuuteen










Keltainen tupa, perunaton maa. Osa 4- Tessutellen tulevaisuuteen




HOX!


Elikkäs minun autonvaihtobisnekset herätti paljon ihmetystä ja kummastelua, sekä monenlaisia kymysyksiä sähköautoihin liittyen. Ajattelin sitten repäistä oman bloginsa tästä hommasta. Huomionarvoista on se, että kirjoitan tästä omasta, Omakotitaloasujan, yli 25 tonnia vuodessa ajavan, tarpeen vaatiessa tarkan markan miehen näkökulmasta. En osaa, eikä kiinnosta samaistua kerrostalossa vuokralla asuvan, 10 vuotta vanhalla muumilla (Vanha Nissan leaf) ajavan sähköautokokemukseen. Tai siihen kaveriin, joka haluaa päästä lataamatta Hangosta Inariin ja/tai työkseen vedettävä peräkärryä tms. Blogi sisältää myös huomattavan määrän pahasti sähköautokuumeeseen sairastuneen itsepetosta, sekä epämääräisiä faktoja, jotka saa rauhassa kyseenalaistaa. En ole alan asiantuntija. Puran siis tässä blogissa aiheen atomeiksi omasta näkökulmastani. Listaan käyttämäni tietolähteet blogin loppuun.


Tämän Putinin mielialaakin synkemmän alustuksen myötä, kohti normaalia pidempää blogia!

25.3.2022. Kellon viisarit töksähtävät puoli kahden merkiksi iltapäivällä. Naputtelen navigaattoriin Romuliike Soutula OY:n osoitteen. Käännän avainta virtalukossa, ford tärähtää käyntiin. Viimeisen kerran. Huikkaan toista autoa ajavan kaverini liikkeelle ja Hyvinkään Rintalihas-Jouppi jää hiljalleen taakse. Matkan aikana mielessä risteilevät tuhannet ajatukset. 4 vuotta kestäneen suhteen päättyminen, tuhannet ja taas tuhannet yhteiset kilometrit, sekä ikimuistoiset hetket ja reissut. Ja arvaamattoman turbovian aiheuttamat hengenvaaralliset ohitukset, sekä jatkuvasti vaivannut ABS vika. Mielessä pyörii laulun sanat: ”Tähän päättyy paljon hyvää, paljon kaunista, mutta tiedän et on turhaa, armoo viivyttää”. Onneksi autojen eutanasia on laillista.

Kaarran romuliikkeen pihaan ja ajan puntarille. Vaaka näyttää painoksi 1500 kiloa. Ei minulle, vaan autolle. Isän sanat: ”ota se katalysaattori irti”, mielessäni ryömin kuraisessa maassa puukkosahan kanssa auton alle ihmettelelemään, mikä näistä on katalysaattori. Tässä(kään) hommassa ei minusta varkaaksi olisi. Sahaan irti jonkun pätkän, joka osottauutukin arvttomaksi möhkäleeksi, ja oikea katti on hankalassa paikassa. Jätän homman sikseen ja kuraiset kamppeet niskassani kävelen sisään konttoriin, hoidan paperiasiat ja kävelen ulos. Ford on poissa. Sydäntä kouraisee. Kävelen kohti uutta omaa (Danskebankin) autoani. Ovenkahvat avautuvat kutsuvasti. Levittelen takin penkin suojaksi ennen istumista kuraisella hanurillani. Ja tarkoitan siis kuraista, en ”kuraista”. Laitan vaihteen päälle ja kaarran pois pihasta. Painan kaasua. Hymy leviää kasvoille. Tällä autolla pääsee hetkessä exästä yli.


Asiaan.


Miksi sähköauto?


Tämä tarina sai alkunsa ohikulkumatkalla olleen kaverini hävyttömän epäonnisesta kahvilla pistäytymisestä. Asiat johti toiseen ja kaverin kuorma-auto hajosi. Autoa pajottaessa hänellä myös polvi hajosi. Tai näin ainakin kerroimme vaimolle, kun kaverini lähti saunaillan jälkeen seuraavana päivänä kainalosauvojen kanssa terveyskeskuksesta kelataksilla kotiin. Asian pihvi oli siinä, että epäonnekkaiden sattumien myötä kaverini jäi yöksi ja illalla saunoessa puheeksi tuli sähköautot, koska hällä semmoinen on. Tuolloin sain ensimmäistä kertaa oikeaa, aitoa kokemusperäistä tietoa sähköauton arkikäytöstä ja kuluista. Kiinnostus heräsi.

Aloin tutustumaan asiaan, ja rahoituksien tunnettuna vastustajana jouduin Soinin tapaan kääntämään takkini. Sähköautot on sen verran kalliita, ettei niitä käteisellä osta kuin Bill Gates. Ellei sitten halua sitä 10 vuotta vanhaa muumia. Sähkäreissä ensimmäinen asia mitä kysytään, on toimintamatka. Sadan kilsan muumi ei ollut omaan käyttöön vaihtoehto, joten aloin katselemaan n.20 tonnin autoja. Sieltä osui silmään Nissan Leaf. Auto oli muuten hyvä, mutta 200km teoreettinen kantomatka tuntui liian lyhyeltä. Lasken aina neljänneksen pois valmistajan ilmoittamasta matkasta, pessimisti ei pety.

Kuvassa mainitsemani muumi. Uudet leaffit näyttää onneksi jo autolta. Kuva pöllitty törkeästi googlesta ilman tekijänoikeuksia carfaxilta.




Yli 30 tonnin hintaluokassa alkoi jo saamaan omaan käyttöön sopivia, yli 300 km kantaman autoja. Näistä kaksi erottui ylitse muiden: Upouusi paketista vedetty Nissan Leaf, Tai 8 vuotta vanha hyvin huollettu Tesla Model S. Pallottelin asiaa ajatuksen tasolla, kunnes kuvioon astui herra Putte. Rähinä Ukrainassa, ja jo ennestään kalliin diisselin hinta nousi viikossa 60 senttiä. Kun eräs ilta ajellessani huomasin vakiotankkauspaikallani litrahinnan nousseen 2,4euroon, meni pata totaalisesti tilttiin. Ajatus alkoi muuttua konkreettiseksi. En nukkunut seuraavana yönä minuuttiakaan. Laskin Leaffin ja Teslan vakuutusmaksuja, veroja, oman auton kuluja jne. Katselin videoita ja lueskelin kokemuksia. Lopputulemmana oli se, että osarit ja kaikki käyttökulut huomioiden, tuli 200e kuukaudessa kalliimmaksi ajaa Teslalla kuin vanhalla voortillani.

Leaf jäi lopullisesti rannalle, kun hoksasin vanhan Teslan tarjoamat ilmaiset lataukset. Tulevaisuutta ajatellen etu on valtava. Asemia on avautumassa tänä vuonna 7 lisää, mm Ouluun, Tampereelle, Leville jne. Sekä eniten odottamaani paikkaan, Jyväskylään. Lisää asemia tulee joka vuosi. Vuoden-Parin päästä voin siis ajella täysin ilmaiseksi ympäri suomenmaan ilman lataushuolia. Tämä etu on loppunut 2017 vuosimallista eteenpäin oleviin tessuihin. Etu on voimassa myös ulkomailla. Kun tesukassa oli myös huollot tehty kunnolla, akusto oli uusittu ja Rinta-jouppi auliisti remontoi kuluvia osia useamalla tonnilla, en nähnyt 8 vuotta vanhaa, 200 tuhatta ajettua sähköautoa enää liian vakavana riskinä. Tarkempi tutustuminen osoitti myös sen, että vaikka pommijätkän tyyppiset kaverit saavat valtavaa huomiota, on autojen määrään nähden isot viat kuitenkin melko harvinaisia.


Taloudellinen itsepetos


Sähkärin hankinta perustui siis tähän kaavaan: Ford kulutti n. 6 litraa dieseliä per 100km, ja kun litrahinta on 2,2e saadaan 13.2e/100km. Tämä kun kerrotaan vuosittaisella 25 tonnin ajomäärällä, lopputulemanna on se, että maksan löpöstä 3300euroa vuodessa. Sähköauton sähkökulut vastaavasti jää yläkanttiinkin laskettuna 875 euroon tällä matkalla. (kotona ladattuna).Tästä pystyn vielä sahaamaan suhteellisen helposti puolet pois Teslan ilmaisia latauksia käyttämällä, ja ilman, että ajaminen menee kikkailuksi. Eli pitkät matkat tessun latureilla, arkiajot kotisähköllä ja sekä että. Eli sähkökulut tulevat vuositasolla olemaan 400-500euron välissä. Kun lörsäkulut miinustetaan sähkökuluista: 3300-500=2800. Säästän 2800 euroa vuodessa pelkästään ajamalla. Tällä maksan puolet Teslan osarista. Toisen puolen maksan mielelläni siitä, että ajan vanhan, turbovikaisen dieselrouskun sijasta Ässän kaltaisella hienolla ja hyvin varustellulla urheiluautolla.

No entä ne muut kulut? Suurin ero tulee vakuutuksissa. Tesukan vakuutuus on kaikkine superhyperloisto maailmaloppukaskoineen 1400e vuosi, kun taas voortissa vakuutukset oli 300 euroa vuosi. Ero on siis valtava. Tässä täytyy muistaa kuitenkin pari asiaa: Ensinnäkin, Olisin saanut tessun vakuutukset alle tonniin, mutta otin kaikki mahdolliset lisäturvat mitä oli saatavilla. Näin tämän vääränä paikkana säästää. Toiseksi: vakuutusyhtiön näkökulmasta olen nuorena miehenä tehokkaalla autolla pahaa riskiryhmää, mikä nostaa hintaa. Kolmanneksi, eroa korostaa se, että voortissa oli vain halvin, pienin mahdollinen hirvi-palo-varkaus (ihanniiku sen ois joku pölliny) vakuutus. Tämäkin lähinnä toiveajatteluna siitä, että joku päivä auton savutessa motarin varrella, oisin saanut siitä rahani pois. Tämä haave ei kuitenkaan koskaan toteutunut.

Vakuutusmaksujen isoa eroa tasaa verot. Trafi ei itsekkään tiedä miksi, mutta tesukassa on veroa 180e, kun taas Foordissa verot oli 670e. Tämä n. 500 europen ero tessun hyväksi oli yksi syy siihen, miksi en pihistellyt vakuutuksissa. Lopputulemmana nämä yhteenlaskettuna voortin vakuutukset ja verot oli yhteensä n.970 vuosi, kun taas tessussa ko. Lukemat ovat karvan alle 1600e. Lukemat olisi saanut vielä paljon lähemmäs toisiaan, mutta kuten mainittua otin kaikki mahdolliset vakuutukset siltäkin varalta, että joku puten ohjuksista eksyy kurssistaan suoraan konepellille.

Sähkärin ja vanhan polttomoottoriauton huoltokuluja on hieman hankala verrata. Sähkärissä ei ole vanhan polttomoottorin ongelmia, tukkiutuvia EGRriä, hiukkassuodattimia, katalysaattoreita, turboja, jakopääremontteja, vaihdeltavia hihnoja, sytytystulppia, ruostuvaa pakoputkea tms. vastaavaa. Teslan ongelmakohdat: ovenkahvat, ajotietokoneen muisti, etupään alustan osat yms on tässä mallissa jo korjattu, tai korjataan huhtikuun lopussa Teslan piikkiin lempäälässä. Intin mukaan myös uudet kesärenkaat. Model Ässässä on myös ihan perus auton varaosat, sillä alusta, jarrut yms. palikat on käsitykseni mukaan mersusta. Osien hinnat ei eroa muista autoista, eikä niiden itse vaihtaminen ole rakettitiedettä. Esimerkkinä etujarrupalat maksaa 85e, ja saa ihan motonetistä. Tiivistettynä: lähdin ajatuksesta, että autoon kun autoon uppoaa tonni vuodessa kaikkeen värkkäämiseen. (kyllä, myös voortiin upposi aikalailla sen verran viime vuonna, usko tai älä).

Oikein hiuksia halkomalla löytää eroja sähkärin hyväksi myös mm. säännöllisten öljynvaihtojen ja katsastuksen päästömittauksen puuttumisesta. Alkuun toki tulee kuluja latauskaapelien investoinneista, esimerkiksi voimavirtalaturi maksaa pyöreästi 500e. Mukana tulevan normaaliin pistorasiaan laitettavan laturin voi heittää suosiolla lähimpään järveen. Laturi on niin hidas, että kerkeät muumioitumaan kolmeen kertaan ennenkuin lataus on valmis. Voimavirtalaturi hoitaa kotilatauksen n.6-7 tunnissa. Eikä autoa ole pakko jatkuvasti roikan nokassa pitää, rehellisesti asiaa tarkastellessa 300km matka perus arkiajoon on enemmän kuin riittävä useammaksi päiväksi. Ainakin minulla.

No on se, ku nykyää näemmä pöllitään moottoritki

Arvonalenema otetaan myös yleisesti mukaan laskuihin, mutta tätä en osaa itse nähdä kuluna, eikä se kiinnosta. Miksikö? Autolla kuin autolla arvo laskee, sille ei voi mitään ja se on hyväksyttävä. Lisäksi minulla on tarkoitus ajaa autolla niin pitkään kuin se vaan kulkee. Ehkä sitten viikon tai 8 vuotta, ken tietää. Näkisin kuitenkin, että 8 vuodessa 70 tonnia arvonsa menettäneen auton pahin arvonlasku on takana. Orastavan sähköautobuumin alkaessa ja uusien autojen erittäin suurista toimitusvaikeuksista johtuen, vanhat sähkärit pitävät hyvin pintansa vielä ainakin yli vuoden vuoden pari. Osassa arvo jopa nousee, uskokaa tai älkää. Esimerkiksi vähän ajettuja, vuoden-pari ikäisiä tesloja myydään tällä hetkellä samalla, ja/tai kalliimmalla hinnalla kuin uusia.

Yhteenveto:


Vanhan Teslan osto näyttää ja kuulostaa idiootin idealta, ja ehkä sitä onkin. Itse näin kuitenkin Ässässä mahdollisuuden flipata tuskastuttavaan lörsämittarin tuijotteluun keskittyneen ajamisen taas iloiseksi ja mieltä avartavaksi mahdollisuudeksi. Heitin ajatuksen toisinpäin: mitä enemmän ajan, sitä enemmän säästän. Politiikkaa seuratessani päättelin, että EU on ihan tosissaan haluamassa venäjän öljystä eroon. Lisäksi vihreät ovat nyt haistaneet veren ja pitävät huolen siitä, ettei löpön hinta laske ainakaan nopeasti. Heitä ei kiinnosta kuljetusyrittäjien konkurssit tai muut samankaltaiset ”pikkuseikat”. Myös ajankohta oli mielestäni täydellinen auton vaihdolle. Voortista oli ajoaika loppumassa ja diisselin hinta potutti. Heräsin asiaan juuri viikkoa ennen buumin alkamista, sovin alustavat kaupat ja auto poistettiin myynnistä. Jotakin asiasta kertoo se, että reilussa viikossa nettiauton yli 2000 sähköauton valikoimasta hävisi n.500 pirssiä.


Tiivistettynä. En voittanut lotossa, vaan otin ison taloudellisen riskin. Näen auton sijoituksena tulevaisuuteen. Homman nimi on tulos tai ulos. Jos auto toimii, tein mielestäni hyvän sijoituksen hyvään aikaan, varsinkin kun jylläävä inflaatio syö osan korkokuluista. Tai sitten auto räjähtää huomenna, ja tein elämäni paskimman diilin. Aika näyttää. Faktaa on kuitenkin se, että autot ja autoilu tulee kehittymään sähköiseen suuntaan. Vastusti asiaa tai ei, muutos on auttamatta vääjäämätön. Jos pitää silmänsä auki, huomaa muutoksen ihan kadulla. Viisi vuotta sitten teslan näkeminen oli maailman kahdeksas ihme, nyt niitä tulee vastaan joka päivä.

Kuten yllä olevan itsepetoksen määrästä voi päätellä, perustelin oston itselleni pelkästään taloudellisesta näkökulmasta. Vaikka asia herättää monissa kummastusta, loppujen lopuksi auto se vain tuokin on. Tottakai oma vaikutuksensa on auton ulkonäöllä, varustetasolla yms seikoilla, mutta kaikkeen tottuu. Teinivuosien linttabimmerin jälkeen auto ei ole, eikä tule olemaan mikään egon jatke. Jos et usko, voin laittaa tähän muistutukseksi kuvan voortista.

 

Kaikenkaikkiaan Ässässä yhdistyi käytännön lataustekniset, taloudelliset yms. hinta-laatu-tuotto-suhde kaikista parhaiten. Vihreillä arvoilla ei ollut tässä valinnassa pätkääkään merkitystä, ja ko. Poliittinen viherhapatus ja väittely ei kiinnosta. Ympäristöystävällisyys toki kiva bonus, mutta siihen se jää. Joku kongolainen pikkupoika se tuohonkin akkuun koboltit louhii avolouhoksella keskellä sademetsää.




Loppukaneetti: Jos maksan pari satkua kuussa enemmän siitä, että ajan Ässä Teslalla vanhan linttaanpoljetun turbovikaisen voortin sijasta, ei voi muuta todeta kuin legendaariset sanat: Shut up and take my money. Ja onhan sekin mahdollista, että auto on joskus vielä oma.

- Juuso

  • Ps. Spesiaalikiitos kummisedälle talven työpaikkavinkistä ja tätä kautta yhden unelman taloudellisesta mahdollistamisesta. Työttömälle Danske tuskin olisi teslaa myöntänyt. Olen isot pullakahvit velkaa. Rähämypullaa tietty, mutta cappucino vai latte?


Muistutuksena vielä, että käytännön kokemusta ei ole kuin reilun tuhannenkilsan verran, mukavaa on ollut, joskin myös melkoisia seikkailuja ja opetteluja. Mutta sähkis ei kaikillle ole yhtä hyvä vaihtoehto. Jos asia kiinnostaa, älä perusta näihin yllämainittuihin jorinoihin, vaan tee omat laskelmasi.


Sähäreistä keräämäni tiedon lähteet:


Tubettajat:


Miika Ylhäinen

Janne T

Teslawannabe

Teknavi

Harri salo

Marko siintomaa

Laturillecom

Lari lehtovirta

Tuomon sähköautokanava


Verkkosivut:


Laturille.com

Tyyliniekka.fi

Tesla club finland

Tesla.com

Autotie.fi


Muut:


Moottori-lehti

Biljoonat muut nettisivut

sähköautomiehet podcast


Suurimpana innoituksen herättäjänä alussa mainitsemani Aku ankka- tuurin omaava kaverini.





Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Keltainen tupa, perunaton maa. Osa 5, Pinnotuksia ja pilvilinnoja

Keltainen tupa, perunaton maa osa 3. Vuosi 2021, unelmia, periaatteita ja irtosuhteita

Kesäblogi 4 Team karhuryhmä ja kierros karhulla. (82km, 3 päivää)